Leerdoel 1

Leerdoel 1

Ik ben in staat om voor het einde van blok 3 data te vertalen naar verbeteringen en of aanpassingen voor websites en campagnes van externe bedrijven, ook kan ik gebruik maken van online marketing en pas ik dit toe in de praktijk.

Na een tijd goed na te denken heb ik toch besloten om de activiteit voor dit leerdoel weer terug te draaien. Middels de Google Analytics cursus en de workshop Copywriting bij Bier&cO heb ik online marketing skills ontwikkeld die ik dagelijks kan gebruiken bij mijn stage. 

De cursus

In mijn vorige showcase had ik opgenomen dat ik niet meer de volledige uren wilde maken voor de cursus. Ik had namelijk niet een goed gevoel bij het maken van de 40 uur durende online cursus en had er echt geen zin in. Echter heb ik mij laten overtuigen door een vriend en meerdere collega’s dat deze cursus een goede basis is om data te analyseren en dit te vertalen naar adviezen voor bedrijven. Ook kunnen de skills gebruikt worden voor eigen belang. 

Wat ik geleerd heb tijdens de cursus is dat je soms moet doorzetten om je doel te behalen. Ook als je het niet leuk vindt, moet je er soms doorheen om resultaat te behalen. Mijn doel was om de cursus te halen en om meer kennis te hebben over online marketing en dit ook toe te passen in de praktijk. Ik ben blij om te kunnen zeggen dat dit gelukt is. Ik houd namelijk de social media bij en help daarnaast bij stage ook mee in het opstellen van bierkaarten voor merken van Bier&cO. 

Ik heb bijvoorbeeld de gehele Instagram pagina van Geniet & Geef zelf gemaakt. En ook een herfst bieren kaart voor Bier&cO. Dit is een digitale brochure die wordt verstuurd naar klanten om hen te laten weten wat de herfstbieren zijn. 

Verder heb ik nog een aantal dingen geleerd op het technische aspect van de cursus. Het is namelijk best gemakkelijk om via Google Analytics de bekijken hoe bezoekers op jouw website komen, welk ‘wandelpad’ zij hebben belopen en op welke pagina de bezoekers jouw website verlaten. Als het bijvoorbeeld zo is dat veel bezoekers weg gaan op de pagina waar jouw producten te zien zijn, dan kan je concluderen dat er iets is wat veel mensen niet als fijn ervaren. 

Daarnaast heb ik ook geleerd dat Google Analytics handig is om te meten waar je bezoekers vandaan komen. Dit heet “Traffic sources”. Om dit te overzichtelijk te houden, is er onderscheid gemaakt tussen 4 verschillende manieren om op een website te komen. Namelijk Search Traffic – bezoekers die op je website komen nadat zij iets hebben opgezocht in een search engine, Referral traffic, bezoekers die via een backlink van een andere site naar jouw site komen, Direct traffic, bezoekers die direct naar jouw website gaan en tot slot Campagnes echter is deze alleen van toepassing als je gebruik maakt van betaalde reclames. 

Uiteraard heb ik ook een certificaat ontvangen van Google, na het behalen van de cursus. Deze heb ik toegevoegd in de afbeelding hieronder. 

Doel gehaald?

Wat betreft het halen van leerdoel 1 vind ik wel dat ik mag zeggen dat het een positieve afloop heeft. Ik ben op stage namelijk bezig met de herfstbieren campagne. Hiervoor moet wel degelijk online marketing gebruikt worden en dit zal ook bekend gemaakt worden op de socials van Bier&cO. Ik kan dus verschillende skills toepassen op het gebied van online marketing en daarnaast ook nog data van Analytics verwerken naar verbeteringen of een advies voor een bedrijf.