Leerdoel 4
Ik ben voor het einde van blok 3 in staat om op strategisch niveau met de potentiële klant mee te denken, ook bezit ik een uitgebreide Sales kennis en kan ik deze toepassen in de praktijk.
In de showcase van blok 2 heb ik hier genoteerd, dat ik begonnen ben aan de cursussen van New Heroes. Ik heb alle cursussen afgerond en de certificaten zijn in de slideshow hieronder terug te vinden.
Verder heb ik een kleine aanpassing gemaakt wat betreft het aantal uren voor dit leerdoel. In mijn POP heb ik 18 uren genoteerd voor de online trainingen, omdat dit 3 lange leerreizen van 6 uur waren. Echter heb ik nu 3 cursussen gemaakt die bestaan uit 1 lange leerreis (3 koffertjes) en 2 korte met 2 koffertjes . Wat dus gelijk 12 uur voor PL. Daarnaast schrijf ik nog 2 uur op voor de Sales skills die ik geleerd en toegepast heb (mede dankzij de lessen en stof in blok 2) tijdens de meeting met Grolsch en overige vergaderingen waar ik bij aanwezig ben geweest. Zoals een vergadering met een aantal account managers van Regio Midden in Amersfoort en een vergadering op kantoor met de CEO en mijn bedrijfsbegeleider.
Wat ik nu precies geleerd heb, vind ik lastig om uit te leggen, maar ik merk duidelijk aan mezelf dat ik het makkelijker vind om een gesprek te voeren met mensen in een ‘hoge’ functie tijdens een vergadering. Zo vind ik het leuk om mee te praten met de Bierspecialisten (account managers) over de acquisitie en hoe zij precies een nieuwe klant benaderen.
Verder is dit een activiteit die ik achter de laptop heb gedaan. Maar de skills die ik bij deze cursussen geleerd heb, kan ik dus dagelijks toepassen bij mijn huidige stage en ik ben ervan overtuigd dat ik mijn Sales kennis nog meer ga uitbreiden deze zomer.
Begin deze maand ben ik samen met mijn bedrijfsbegeleider, Maaike, naar Enschede geweest om daar de gezichten te ontmoeten waarmee ik veel mail contact heb voor mijn stage project. Het was erg leuk en leerzaam om hier te zijn. Samen met de Innovation en marketing manager van Grolsch hebben wij gesproken over Geniet & Geef 2019. Hoe we bepaalde dingen dit jaar anders gaan doen dan volgend jaar en hoe we het beste Albert Heijn zo ver kunnen krijgen om zo min mogelijk marge op de flesjes te hanteren.
Ik mocht helaas geen foto’s maken in de brouwerij van Grolsch, dit i.v.m. privacy regels en geheimhouding van Grolsch. Toch heb ik stiekem eentje gemaakt van de brouwerij, tijdens de tour die wij kregen. De afbeelding zelf voegt helaas niet veel toe, maar ik heb geen ander “bewijs” van het bezoek aan de brouwerij in Enschede.
Ik heb ook een andere sneak peek toegevoegd bij het kopje Stage. Op die pagina is verdere toelichting van hoe de puzzelstukjes mooi op hun plek zijn gevallen m.b.t. PL en mijn stage.

Conclusie
Voor mijzelf kan ik concluderen dat ik dit leerdoel gehaald heb. In het begin van het jaar, toen ik dit leerdoel op nam in mijn POP, had ik namelijk 0 sales kennis. Na het vak Sales in blok 3, de new heroes cursussen en meerdere gesprekken met (account) managers ben ik erachter gekomen dat het best leuk is om Sales te doen. Ik vond het bijvoorbeeld erg leuk om met de bierspecialist van Bier&cO uit Amsterdam te spreken over het onderhouden van haar klanten. En, zoals ik eerder al zei, hoe zij nieuwe klanten benaderd.