Onderzoek

Onderzoek

De afstudeerstage en het onderzoek worden uitgevoerd bij en samen met Limpi Recycling, te Curacao. Ik heb hiervoor gekozen omdat het goed past bij mijn interesses, het een geweldig avontuur is in het buitenland en het een leuke uitdaging is om een duurzame start-up te helpen groeien. 

Waarom deze opdracht?

Het onderzoek samen met de testen zijn de kern van het afstuderen. Voordat we beginnen met de toelichting van het onderzoek is het van belang om eerst  de ernst van het onderzoek en de (mogelijke) oplossing te benoemen. Vervolgens kijken we naar een analyse die van te voren is uitgevoerd. Tijdens de activiteiten voor het testen is het namelijk essentieel om te weten waar je het voor doet en met welke gedachtegang je aan het werk bent. 

Vanuit het bedrijf is het onderzoek benodigd om een vaste inkomstenbron te genereren van minimaal 10.000 gulden per maand. Ook willen zij meer grip op de sales door deze vaste inkomens. Hier ligt de focus op de retailers, omdat deze klantgroep regelmatig terug komt voor bestellingen. Momenteel zijn er alleen te weinig vaste klanten, waardoor dit nu nog achterblijft. Het gevolg van dit probleem is dat Limpi in de toekomst niet de groei kan financieren.

De analyse op voorhand heeft duidelijk gemaakt wat de ontwikkelingen zijn in de markt en hoe de macht hier verdeeld is. Hiervoor zijn de DESTEP analyse en het 5K model van Porter uitgevoerd. Hieronder de belangrijkste punten:

DESTEP:

  • Nieuwe technologieën in de recyclingindustrie zorgen voor veel kansen om meer en andere soorten plastic te recyclen. Echter ook bedreigingen omdat de markt makkelijker te betreden is en concurrenten ook dezelfde technieken kunnen gebruiken
  • Het plastic probleem en duurzame bedrijfsvoering is steeds populairder door de ernst van het plastic probleem en de klimaatverandering. Ook het eiland Curaçao
  • De politiek steunt maatschappelijke organisaties met subsidies, maar houdt deze ook tegen met kwaliteit en hygiëne eisen van bijvoorbeeld verpakkingen.
  • Er is veel concurrentie op de markt, omdat duurzaam handelen populair is en door veel bedrijven wordt gebruikt als imago booster.
  • De Curaçaose economie heeft een enorme klap gehad, waardoor veel bedrijven het erg lastig hebben gehad. Het toerisme komt gelukkig steeds meer op gang en dat is gunstig voor de economie van het eiland.

5K Porter:

  • Door benodigde kennis, machines en eventuele investeringen is het niet gemakkelijk om de branche te betreden
  • Substituten hebben veel invloed op de business van Limpi, omdat er een grote prijsconcurrentie is en de producten van gerecycled materiaal duurder zijn
  • Concurrentie op het eiland is bekender door betere aandacht in de media en PR
  • De kracht van afnemers is groot, want de winkels bepalen zelf wat er in hun assortiment komt. De gebruikers hebben daarentegen weinig invloed
  • Het is niet goedkoop of gemakkelijk om de recyclingbranche te betreden. Er is veel kennis, tijd, energie of een grote investering voor nodig.
  • Leveranciers hebben geen macht, omdat er veel aanbieders zijn voor de machines en materialen die benodigd zijn.

Uiteindelijk is er na al het vooronderzoek, de kennis en bevindingen een SWOT opgesteld, waaruit een Confrontatiematrix is gekomen. 

Uit de SWOT en confrontatie-matrix blijkt dat een strategie om te groeien en verbeteren het beste aansluit bij de doelstellingen en behoeften van Limpi Recycling.

Eerder werd al benoemd wat het probleem is voor het bedrijf en dat wordt ondersteund door de uitkomst van deze matrix. Het is duidelijk dat het gebrek aan vaste inkomstenbronnen, prijs voor de producten en het gebrek aan PR en marketing zorgen voor de strategieën om te groeien en verbeteren. Hiervoor wordt een advies geschreven op basis van een hoofdvraag en bijbehorende deelvragen.

Dus?

Om Limpi goed te helpen met het probleem en de wens voor de toekomst wordt er een soort salesguide opgesteld waar het bedrijf gebruik van kan maken als zij op zoek zijn om nieuwe klanten te werven of de huidige relaties te versterken. Op de pagina van resultaten is deze verder toegelicht.

Naast de salesguide wordt er n.a.v. het onderzoek een advies opgesteld.