Resultaten

Resultaten

Tijdens het afstuderen is er gekozen om mee te werken bij het bedrijf en tegelijkertijd het onderzoek uit te voeren. De voornaamste reden hiervoor was de toegevoegde waarde voor het bedrijf. Het onderzoek ging namelijk over de omzetdoelstellingen van Limpi en daaronder de sales, klantrelaties en nieuwe samenwerkingen. Hier was het naar mijn mening benodigd om mee te werken, want er moest getest worden bij fysieke winkels of zij wilden samenwerken. 

Ook vond ik het voor Limpi beter om mee te werken. Het is namelijk een hard groeiende en nog relatief kleine startup. Zij hebben dan veel meer aan iemand die hen helpt met andere activiteiten i.c.m. het afstuderen dan alleen het ontvangen van een onderzoeksrapport. 

Wat is er behaald?

Als we hier spreken over resultaten dan hebben we het over het binden van nieuwe klanten en behalen van meer omzet, want dat is in kader met het onderzoek en de hoofdvraag.

In de periode 01-02-2022 t/m 01-06-2022 is er bij 50 onbekende winkels getest of zij wilden samenwerken met Limpi. De vorderingen zijn voor het bedrijf bijgehouden in een salestracker, zie afbeelding hieronder. 

Zoals te zien is, zijn er 6 nieuwe vaste klanten gevonden voor Limpi. De overige cijfers m.b.t. verkopen en omzet zijn hieronder verder uitgewerkt. 

Omzet

Voor wat betreft de cijfers kijken we naar de omzet die is behaald bij de nieuwe en bestaande klanten. Het doel is namelijk om binnen 1-3 jaar een omzetstijging van 350% te realiseren, dat zou betekenen dat er er elk half jaar minimaal een groei van 58,3% benodigd is. 

Voor de periode van het testen is er in de 5 maanden een omzetgroei gerealiseerd van 54,9%. Hier kunnen we uit concluderen dat het zeker mogelijk is voor Limpi om per half jaar met bijna 60% de omzet te verhogen. De omzet van 2 nieuwe klanten is namelijk nog niet bekend omdat met hen is afgesproken dat er verkocht wordt op in consignatie. 

Uiteindelijk hebben de nieuwe klanten een omzet opgeleverd van 2766,02 NAF. De nieuwe klanten werden dus voor Limpi en haar toekomst geworven.

Ook is er gekeken naar de bestaande klanten, want dat was tenslotte de focus van het onderzoek. Er werd namelijk bij de bestaande vaste klanten ook een omzetstijging geboekt.

In 2021 was de omzet van deze zelfde vaste klanten (zie eerste afbeelding hieronder over het eerste half jaar namelijk 17274,89 NAF. Een jaar later was de omet in 2022 over dezelfde periode 23995,67 NAF. Een stijging van 38,9% en 6720,78 NAF. 

 

Verder is hieronder nog een overzicht te zien van het alle vaste klanten tot nu toe. Sandals shop staat er ook tussen, maar deze is niet meegenomen in de berekeningen. De reden hiervoor is dat Limpi deze klant via een custom aanvraag heeft binnen gesleept. Ondanks dat deze klant niet is meegerekend, laat dat wel direct zien dat de omzetdoelstellingen per half jaar makkelijk behaald kunnen worden.

Hiervoor is wel een salesmedewerker nodig anders is er simpelweg niet genoeg tijd en ruimte om de nieuwe klanten te vinden en het contact te onderhouden.